هفته وحدت

​ماهیت و جایگاه وحدت اسلامی

در سنّت ادیان توحیدی،خداوند امت مومن خود را نیز به «وحدت»، یکپارچگی و دوری از تفرقه فرا می‌خواند. حضرت محمد مصطفی(ص) نیز، که آخرین پیام‌آور در این سنّت‌ الهی است، رسالت خویش را بر بستر اتحاد مؤمنان و ایمان‌‌آورندگان عملی ساخت. توصیه‌های مکرر رسول اکرم به رعایت «برادری» و «وحدت» و تأکید بر این امر که برتری افراد به یکدیگر فقط در تقوای آنان است، از اهمیت حفظ یکپارچگی و اتحاد بین مسلمانان حکایت می‌کند. بر این اساس امت واحده و بزرگ اسلامی برای تحقق فرمان الهی و دستورات پیامبر خود و با اعتقاد به «یدالله مع جماعه» حول اصول مشترکی چون کتاب آسمانی واحد، قبله واحد و پیامبری خاتم انبیا گرد هم آمده‌اند. تعالیم اسلامی هر مسلمانی را نسبت به برادران و خواهران دینی خود مسئول می‌داند و بر همین مبنا دایره وحدت و اخوت اسلامی فراتر از مرزهای جغرافیایی، نژادی، خونی و حتی تاریخی را در بر می‌گیرد. این کلیت منسجم و یکپارچه، از صدر اسلام تاکنون، همواره مانند تیری در چشم دشمنان خدا و پیامبر او فرو رفته است. بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) اختلاف نظر بر سر جانشینی وی نخستین شکاف میان جامعه مسلمانان را ایجاد کرد. اگرچه این اختلاف قدمتی معادل تاریخ اسلام دارد، هیچ‌گاه به رودررویی مستقیم و جنگ و خونریزی بین طوایف اسلامی منجر نشد.

علما و بزرگان جهان اسلامی، اعم از شیعه و سنی، همواره کوشیده‌اند اختلافات خود را، که جنبه اعتقادی دارد، با بحث و گفت‌و‌گوی علمی حل  کنندو به شدت از تفرقه و دو دستگی اجتناب کنند. به عبارت دیگر همواره نقاط افتراق تحت‌الشعاع نقاط اشتراک قرار گرفته است. اساساً اختلافات بین این دو مذهب هرگز جنبه جدی به خود نگرفته و هرگاه درگیری و اختلافی بین مسلمانان روی داده، دست دشمنان اسلام در آن پیدا بوده است.
بدیهی است که با گذشت زمان، توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌ها علیه دنیای اسلام بیشتر و موذیانه‌تر شده . 

نام‌گذاری فاصله میان دو روز 12 تا 17 ربیع‌الاول، به «هفته وحدت» نمادی برای فراخواندن تمامی مسلمانان جهان به چنگ زدن به ریسمان الهی و عقد برادری و برابری است.

موانع تحقق وحدت اسلامی:

۱-کج فهمی و بی اطلاعی

۲-عوامانه شدن اختلافات مذهبی

۳-دسیسه های استعمار

راهکار برای تحقق وحدت اسلامی:

۱-اتحاد بر محور اسلام

۲-تأکید بر نقاط مشترک

۳-بهره گیری از ظرفیت های که باعث وحدت بیشتر میشن

۴-روشن گری وبصیرت افزایی

۵-الگو گیری از بزرگان تاریخ

۶-تعامل وهمکاری متفکرین شیعه و اهل سنت 

بی‌توجهی و تفریط نسبت به اصل مهم وحدت:

تفریط و بی‌توجهی ها که در اکثر موارد حاصل جهل دوستان و زکاوت دشمنان اسلام است، خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهد. عده ای بدون توجه به تبعات توهین، به مقدسات اهل سنت اهانت نموده و به جای عمل به سیره‌ی «علامه امینی» ها زمینه را برای دشمنی و کینه‌ توزی ها فراهم می‌کنند. و شاید بی راه نباشد که بگوییم بسیاری از قتل و خشونت ها به دلیل همین اهانت ها به مقدسات یکدیگر است.

نمونه ای از این رفتارهای جاهلانه و یا مغرضانه را می‌توان در جایگزینی شعار «هفته برائت» به جای «هفته وحدت» توسط برخی شبکه های ماهواره‌ای تندرو شیعی و یا برگزاری«راهپیمایی برائت» در شهری مانند شهر مقدس قم و از طرفی رفتارهای خشن برخی دیگر از مذاهب و فتاوی خشونت‌ آمیز مفتیان مزدور وهابی نسبت به شیعیان دید.

مقام معظم رهبری پیرامون سیره امام در مورد اتحاد مسلمین بیان می‌دارند: «امام بزرگوار ما که منادی اتحاد بین مسلمین  بود از همه ی این هایی که مدعی اند، ولایتش  و اعتقادش و ارادتش وعشقش  به ائمه (علیهم السلام ) بیشتر بود. او بهتر می  فهمید ولایت را یا فلان آدم عامی که حالا به اسم ولایت  کارهای خلاف می کند، حرف ای بی ربط می زند»در این میان شبکه هایی مانند شبکه «اهل بیت» و «فدک» با نام دفاع از اهل بیت همواره با اهانت و دشنام به مقدسات اهل بیت بر طفل تفرقه می کوبند و شبکه‌ های وهابی مانند شبکه «وصال» و «کلمه» در پوشش حمیات از اهل سنت، پازل این فتنه را تکمیل می‌کنند و در این میان متاسفانه عده‌ ای از جوانان نیز فریفته‌ تبلیغات شوم این رسانه ها می شوند.

امام راحل همواره بر این اصل مهم تاکید می‌کردند که به هیچ عنوان نباید اسباب خصومت بین شیعه و سنی را فراهم نمود: «ما با مسلمین اهل تسنن یکى هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسى کلامى بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانى هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنى اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم. 


فایده تفرقه برای دشمن:

آن چه مسلم است این است که دشمن هیچ گاه طاقت دیدن اسلام، حتی در قالب تشیع متحجر یا تسنن سلفی را هم نداشته است اما آنچه وی را به رسانه سازی و فتنه مذهبی ترغیب می کند، دسترسی به ثروت های بسیار مسلمین و ایجاد حاشیه امن جهت مقاصد استکباری و پاک کردن تاریخ کثیف جنایات خود است. برای مثال از اهداف استکبار در ایجاد گروهک های تروریستی چون داعش، سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست ها علیه مردم بی دفاع فلسطین و همچنین خشن نشان دادن دین مبین اسلام جهت رشد روز افزون اسلام گرایی در غرب و آمریکا است.
سوال مهم؟؟؟

سوالی که وجود دارد و باید از افراطیون شیعه و سنی پرسید این است که جایگاه برائت کجاست؟ آیا برای افراطیون شیعه وقت آن نرسیده است که درنگی در زیارت عاشورا کنند؟ «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک» مگر نه این است ما از اولین تا آخرین ظالمان که در حق اهل بیت ظلم می‌کنند را نفرین می‌کنیم؟ دشمن امروز امام زمان(عج) کیست؟ آیا وقت برائت از دشمنان واقعی حضرت نرسیده است؟ «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» فقط مخصوص زمان امام حسین بود؟ شمر امروز کیست؟

آیا وقت آن نرسیده که افراطیون اهل سنت آیه (۸۲) سوره مائده(۹)را که یهود و مشرکان را دشمن‌ترین افراد نسبت به مومنان می‌شمارد، سرلوحه قرار داده و به جای مسلمان کشی، از استکبار و صهیونیزم کودک کش و دست‌نشانده‌های آنان برائت جویند؟
کلام آخر:

اختلافات شیعه و سنی تا حدودی طبیعی است که البته دشمن توان خود را جهت گسترش این اختلافات به طرق مختلف به کار گرفته است. در این میان این امت اسلامی است که باید در عین شناخت صحیح از گفتمان وحدت، با افراط و تفریط ها در این زمینه مقابله و زمینه‌ تشکیل امت واحده‌ مقتدر اسلامی را فراهم نماید. از طرفی نص صریح قرآن دلالت بر وجوب هدایت به مسیر حق می‌نماید که این هدایت باید در چهارچوب خود، و در عین حفظ شئونات و اخلاق برادرانه به صورت بحث‌های درون‌گفتمانی در امت اسلامی بیان شود تا صراط مستقیم و نقشه‌ی سعادت پیش روی امت اسلامی قرار گیرد. این امت اسلامی است که باید از بی‌توجهان نسبت به گفتمان وحدت و آتش افروزان فتنه‌ مذهبی، ضمن تبری از مزدوران استکبار در شیعه و سنی، مقابله با دشمنان اصلی امت اسلامی در دنیای امروز را مطالبه نماید.

نتیجه گیری:

 بررسی عوامل خدشه دار شدن وحدت اسلامی 

?از جمله عوامل آسیب زننده؛

?سیاست

?هجوم فرهنگ غرب و تحت تاثیر قرار گرفتن هویت اسلامی

? فراموشی هویت اصیل اسلامی تحت به دلایل متفاوت

?تعصبات کورکورانه، تفریط و افراطی گری ها و کج روی از مسیر 

? عوامل وحدت بخش؛

? مناظرات علمی برای تبیین حقیقت

?بکارگیری نظام سیاست اسلامی در بعد فرهنگی، فکری و عملی

? رعایت اصول اخلاقی 

?پایبندی به تعالیم راستین اسلام

برای مثال از جمله کارکردهای سیاست اسلامی 

کاربرد تعالیم حقیقی آن است که رواج یافتن دعای وحدت بعد از انقلاب اسلامی است که حاوی مضامین عالی وحدت بخش است

نمونه هایی از افراط وتفریط  از مراسم عمرکشون که در برخی شهرهای مذهبی مثل قم برگزار میشود

پاسخ استاد ارفع به عمر کشون: ????????

توسط راحله غروی • گالری ها: بدون موضوع • کلیدواژه ها: #وحدت#شیعه#اتحاد#اسلام#برادری وبرابری
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: سپهر [بازدید کننده]
سپهر
5 stars

ب امید وحدت همه ی مسلمین و جهانیان

1400/08/02 @ 09:59
نظر از: سربازی از تبار سادات [عضو] 
5 stars

با سلام
احسنت
خوشحال میشم از وبلاگم دیدن کنید.
moosavi68.kowsarblog.ir/

1399/08/14 @ 12:55


فرم در حال بارگذاری ...